Keskivaativa Ylläs-Levi-maastopyöräilyreitti yhdistää Ylläksen ja Levin matkailukeskukset kulkien halki Pallas-Yllästunturin kansallispuiston. Tapahtumassa kulkusuunta vaihtuu vuorovuosittain: Parillisina vuosina poljetaan kohti Leviä, parittomina vuosina kohti Yllästä.
Matkat
75 km – pääreitti
1 100 nousumetriä. Huiputtaa Kukastunturin ja käy Kaulavaarassa mutkan.
55 km
800 nousumetriä. Kevennetty versio joka ei käy Kaulavaarassa-Velhonkodalla lisälenkkiä eikä nouse Kukastunturin huipulle.
30 km
Alkaa Aakenuksentieltä.
Parillisina vuosina poljetaan kohti Leviä ja tällöin reitti on pääosin leveää latupohjaa ja soratietä – kapeampaa polkua on vain Homevaaralla. 24 km, 260 nousumetriä.
Parittomina vuosina poljetaan kohti Yllästä ja tällöin mukaan mahtuu enemmän haastetta ja enemmän korkeusmetrejäkin. 34 km, 520 nousumetriä.
Vaativimmat kohdat
- Nousu Yllästunturin satulaan: Korkeuseroa noin 300 m, joten fyysisesti vaativa
- Kukastunturin huiputus: Korkeuseroa noin 260 m, joten fyysisesti vaativa
- Kotamaja-Pyhäjärvi: Teknisesti vaativaa single trackia
- Homevaara, Pyhätunturi: Korkeuseroa noin 100 m + 100 m joten fyysisesti vaativaa
Reittikuvaus

Ylläs Ski Resort Ylläsjärvi-Ihmisen rinki
Ylläs Ski Resort Ylläsjärveltä noustaan noin 300 korkeusmetriä helpohkoa reittiä Yllästunturin satulaan – vaativuus tulee pitkälti noususta. Maisema on tosi hieno! Satulassa reitillä on pintakiviä ja kohta on lyhyt pätkä vähän rouheampaa mutta jo tasoittunutta rakkakivikko-polkua. Yllästunturista lasketaan huoltotietä Ihmisenringille. Tässä vauhdikkaassa asfaltoidussa mäessä on usein irtosoraa, joten kannattaa pitää vauhti itselle sopivana jarruilla.
Kaulavaaran kierros
Ihmisenringiltä 75 km reitti suuntaa kohti Velhonkotaa ja Kaulavaaraa. Ensin helppoa latupohjaa Tunturijärvelle, sitten keskivaativaa latupohjaaa eteenpäin. Mukaan mahtuu muutamat lyhyet kivikot jotka saattavat edellyttää jalkautumista sekä pari osuutta pitkospuita. Muutoin on vain pintakiviä ja sinänsä helpohkoa poljettavaa. Lopussa noustaan lyhyehkö jyrkähkö pintakivinen mäki takaisin latupohjalle – taitaa mennä työntämiseksi.

Äkäslompolo-Kukastunturi-Kotamaja
Ihmisenringiltä alas Äkäslompoloon on leveää ja helppoa latupohjaa.
Äkäslompolosta Kukastunturiin ja Kotamajalle asti on myös helppoa ja leveää reittiä. Alussa Nilijänkällä on jälleen hieno maisema! Siitä puikahdetaan metsään ja aletaan kohta nousta. 75 km reitti nousee aina Kukastunturin huipulle (477 mmpy) noin kolmen kilometrin ajan – korkeuseroa Äkäslompolosta 260 m – ja tämä nostaa varmasti sykettä ja myös fyysistä haastavuutta. 55 km ja 30 km (parittomina vuosina) kulkevat alempana Kukastunturin sivustaa.
Kotamaja-Pyhäjärvi pysäköinti
Reitin teknisesti vaativin osuus on Kotamajalta Pyhäjärven pysäköintialueelle. Tämä on pääosin single trackkia eli kapeampaa luomupolkua jossa on juurakkoja ja kivikkoa. Myös portaat jossa pyörä tulee kantaa alas sekä rautapitkoksia ihan hyvän matkaa.
Pyhäjärven rannalta puiden lomasta on kaunis maisema.
Pyhäjärvi P-Aakenusjärvi
Pyhäjärven pysäköintialueelta Aakenusjärven kodalle asti poljetaan soratietä, helppoa siis. Kodan jälkeen tulee leveää pitkosta ja sorastettua reittiä kunnes koittaa Homevaara.
Homevaara
Homevaaran osuus on helpohkoa single trackkia. Korkeuseroa Aakenusjärveltä noin 100 metriä, nousua ja laskua luvassa.

Homevaara-Levi
Homevaaran jälkeen loppumatka Leville on leveää latupohjaa/soratietä. Nousua ja laskua kuiten mahtuu vielä matkaan ja kohta Pyhätunturin rinnettä noustaankin reilu 100 korkeusmetriä.
Loppuhuipennuksena Levillä odottaa näköalasilta juuri ennen maalia.
